Miljön!



   Det var för någon vecka sen typ, de visade ett program om "Kungafamiljens år" på tv.  Mamma sa att det kunde vara roligt för mig och Lotta att kolla på det så jag satt där ett tag och tittade. Jag märkte att på varje resa eller möte hade vår drottning Silvia,en ny klänning på sig, det var ju precis en jättestor kampanj i Danmark om att vi ska bli miljövänligare och så köper de med mycket makt och pengar nya kläder hela tiden!
Jag vet, det är säkert inte Silvias fel, det är säkert någon vett och etikett regel att drottningar inte får ha samma kläder vid flera olika tillfällen, men det borde inte vara så.


Här är lite info om klädproducering. (Info:Lotta)
Att producera en nytillverkad t-shirt kräver 350 liter vatten och 2,5 dl kemikalier.
Av 9000 ton återanvänt textil besparar man 93,25 miljarder liter vatten. Det vattnet kan jämföras med en tredagars vattenkonsumtion för de 1,5 miljarder människor som varje dag lever utan rent vatten.

Vi ska kanske alla tänka lite på det där...?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0